Nasi specjaliści czekają, aby Ci pomóc w leczeniu zaburzenia snu i problemów ze spaniem

Sen to nieodłączny element naszej fizjologii u dorosłego człowieka zajmuje niemal 30% całego życia. Zaburzenia snu stanowią obecnie jeden z najczęstszych problemów zdrowotnych. Powodują szereg niekorzystnych skutków dla organizmu, dlatego istotne jest, by wszelkie nieprawidłowości leczyć u doświadczonych w tej problematyce specjalistów.

Jeśli doświadczasz zaburzeń snu, które zakłócają codzienne funkcjonowanie i negatywnie wpływają na jakość życia, to dobry moment, by poszukać pomocy. W Centrum Psychiatrii i Psychoterapii Ketamineclinic.pl oferującym m.in. konsultacje psychiatryczne i psychoterapeutyczne znajdziesz specjalistów, którzy diagnozują zaburzenia snu, jednocześnie wdrażając odpowiednią terapię.

Milena Malinowska - ZnanyLekarz.pl

Nasze działania skupiają się na kompleksowej pomocy. Specjalizujemy się w diagnozowaniu i leczeniu:

• bezsenności o charakterze krótkotrwałym i przewlekłym,
  • zaburzeń rytmów okołodobowych,
  • zaburzeń snu w przebiegu depresji, nerwicy oraz innych zaburzeń psychicznych,
  • parasomnii, lęków nocnych i koszmarów sennych.

Zaburzenia snu czym są?

Na podstawie Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów zdrowotnych stworzonej przez WHO, możemy wyodrębnić dwa rodzaje zaburzeń snu:

• Organiczne zaburzenia snu (G47) są objawami innego schorzenia psychicznego lub somatycznego,
  • Nieorganiczne zaburzenia snu (F51) stanowią odrębne schorzenie wywołane czynnikami emocjonalnymi.

Obecnie psychiatrzy do podziału schorzeń związanych z zaburzeniami snu stosują amerykańską Międzynarodową Klasyfikację Zaburzeń Snu (ICSD). Uwzględnione w niej jednostki chorobowe dzielą się na pierwotne i wtórne. Zaburzenia wtórne towarzyszą innym schorzeniom o podłożu psychicznym i somatycznym lub są następstwem wcześniej przyjmowanych leków czy używek. Natomiast zaburzenia pierwotne dzielą się na dyssomnie (nieprawidłowa ilość i jakość snu) i parasomnie (niepożądane zachowania w trakcie snu – lunatyzm, lęki nocne, koszmary senne). Wśród dyssomnii wyróżniamy:

• bezsenność stanowi najczęstszą przyczynę zaburzeń snu,
  • hipersomnię – zbyt długi sen lub nadmierna senność, która pojawia się w ciągu dnia,
  • narkolepsję – składa się na nią kilka objawów: napady senności, omamy senne, paraliż senny,
  • zaburzenia rytmu snu i czuwania występują na skutek nieprawidłowości w funkcjonowaniu wewnętrznego zegara biologicznego.

Jakie są przyczyny zaburzeń snu?

Przyczyny zaburzeń snu bardzo często wynikają z czynników środowiskowych. Drugą grupą są następstwa chorobowe, które wymagają wdrożenia odpowiedniej diagnostyki i leczenia. Wśród bodźców środowiskowych wyróżnić możemy:

• nieregularny tryb życia – praca zmianowa, częste podróże po różnych strefach czasowych mogą objawiać się całkowitą zmianą dotychczasowego trybu snu,
  • nadmierne spożycie substancji pobudzających; napojów kofeinowych, alkoholu i narkotyków,
  • wzmożoną aktywność fizyczną tuż przed snem,
  • używanie przed snem urządzeń elektronicznych telefonu, komputera itp.

Czynniki chorobowe mające wpływ na jakość snu:

• schorzenia powodujące dolegliwości bólowe, które uniemożliwiają sen,
  • czynniki psychologiczne przykre przeżycia, przewlekły stres,
  • czynniki o podłożu psychotycznym lęki, urojenia, omamy, zaburzenia depresyjne,
  • bezsenność pierwotna o nieustalonej przyczynie.

Objawy zaburzeń snu

Odpowiednia ilość i jakość snu reguluje szereg istotnych funkcji organizmu (m.in. gospodarkę hormonalną, koncentrację, zapamiętywanie i kojarzenie). Dlatego jego zaburzenia w istotny sposób wpływają na nasze samopoczucie i sprawność intelektualną. Osoby doświadczające problemów ze snem często skarżą się na poniższe objawy:

• kłopoty z koncentracją,
  • obniżoną wydajność w pracy,
  • trudności w zapamiętywaniu informacji,
  • bóle głowy,
  • rozdrażnienie i wahania nastroju w ciągu dnia,
  • brak motywacji i chęci do działania,
  • niepokój i stany lękowe związane ze snem.

Jak w Centrum Psychiatrii i Psychoterapii Ketamineclinic.pl diagnozujemy zaburzenia snu?

Pierwszym krokiem diagnostycznym jest ukierunkowany wywiad lekarski. Specjalista może zalecić odpowiednie badania laboratoryjne i obrazowe, pomocne w rozpoznaniu przyczyny zaburzeń snu, takie jak: morfologia, badania hormonalne, EEG, polisomnografia, rezonans magnetyczny głowy. Kiedy problemy ze snem są objawem innych zaburzeń psychicznych, konieczne może okazać się wdrożenie środków farmakologicznych. W razie potrzeby pacjent poddawany jest również konsultacji z lekarzami innych specjalności; neurologiem, pulmonologiem czy laryngologiem.

Psychoterapia w leczeniu zaburzeń snu

Psychoterapia w leczeniu zaburzeń snu jest polecana przede wszystkim osobom, które doświadczają przewlekłego stresu, zaburzeńi depresyjnych lub lękowych. Potwierdzoną formą leczenia jest psychoterapia poznawczo-behawioralna. CBT obejmuje dwa główne elementy: poznawczy pomaga rozpoznawać i zmieniać negatywne przekonania oraz myśli, które przyczyniają się do problemów ze snem. Behawioralny uczy pacjentów, w jaki sposób unikać i wykluczać zachowania, które nie pozwalają zasnąć, zastępując je zdrowszymi nawykami.

Leki w leczeniu zaburzeń snu

Równolegle z psychoterapią często warto zastosować leczenie farmakologiczne. Należy bezwzględnie unikać leków z grupy beznodiazepin (alprazolam, diazepam, nitrazepam, klonazepam, bromazepam) oraz probenzodiazepin (zolpidem, zopiklon, zaleplon) ponieważ sen przez nie wywołany ma nienaturalną strukturę, mogą powodować niebezpieczne lunatykowanie, halucynacje, zaburzenia świadomości oraz mają one silny potencjał uzależniający. Lekami bezpiecznymi w leczeniu zaburzeń snu są niskie dawki neuroleptyków (kwetiapina, chlorprotiksen) lub leków przeciwdepresyjnych (trazodon, mianseryna, mirtazapina).

W jaki sposób zadbać o zdrowy sen?

W leczeniu zaburzeń snu podstawowym elementem terapii jest wdrożenie prawidłowej higieny snu, której działania opierają się na:

• regulacji rytmu snu – wstawanie i zasypianie o tej samej porze każdego dnia z uwzględnieniem odpowiedniej, takiej samej liczby godzin,
  • unikaniu drzemek w ciągu dnia,
  • wdrożeniu aktywności fizycznej o odpowiednich porach – ważne jest, aby uprawiać sporty w godzinach porannych, a unikać ich tuż przed snem,
  • ograniczeniu spożywania napojów kofeinowych oraz wszelkich używek – alkoholu, papierosów, substancji o działaniu narkotycznym.

Centrum Psychiatrii i Psychoterapii Ketamineclinic.pl dlaczego warto się do nas zgłosić?

Leczenie zaburzeń snu powinno odbywać się pod okiem doświadczonych specjalistów, którzy biorą pod uwagę wszystkie czynniki mogące być źródłem problemu począwszy od somatycznych przyczyn po kwestię zaburzeń psychicznych. Dlatego jeśli cierpisz na przewlekłą bezsenność lub rozchwiany rytm okołodobowy, nie lekceważ tego. W Centrum Psychiatrii i Psychoterapii Ketamineclinic.pl stosujemy zindywidualizowane metody terapii, skupiając się na znalezieniu i wyeliminowaniu przyczyny.

Leczenie zaburzeń snu