Nasi specjaliści czekają, aby Ci pomóc w leczeniu schizofrenii

Schizofrenia to przewlekła choroba psychiczna dotykająca około 1% społeczeństwa. Objawia się nieprawidłowym odbieraniem i postrzeganiem rzeczywistości. W efekcie prowadzi do dezintegracji osobowości. Choroba wymaga kompleksowego leczenia specjalistów wczesne rozpoznanie zwiększa szansę na pełną remisję. Kto jest narażony na rozwój schizofrenii? Jak wygląda jej przebieg i gdzie szukać pomocy?

W Centrum Psychiatrii i Psychoterapii ketamineclinic.pl dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wysokim kwalifikacjom specjalistów pomagamy leczyć objawy schizofrenii i tym samym polepszać jakość życia naszych pacjentów oraz ich bliskich.

Co to jest schizofrenia?

Schizofrenia zaliczana jest do grupy zaburzeń psychotycznych. Choroba ma zróżnicowane przyczyny oraz przebieg (może rozwijać się w sposób stopniowy lub nagły). Na jej rozwój najbardziej narażeni są ludzie młodzi ponad połowa osób zapada na nią przed ukończeniem 30 roku życia. Schorzenie charakteryzuje się nawracającymi zespołami psychotycznymi, tj stanami zaburzonego postrzegania oraz błędnej oceny rzeczywistości. Łączy się z dezorganizacją funkcjonowania i myślenia. Chory zazwyczaj nie jest świadomy zmian w swoim zachowaniu, dlatego pierwsze objawy najczęściej zauważają członkowie rodziny lub przyjaciele.

Postacie schizofrenii

Wyróżniamy kilka postaci schizofrenii:

• schizofrenia paranoidalna w jej przebiegu dominują objawy wytwórcze – omamy i urojenia,
  • schizofrenia hebefreniczna sposób myślenia, afekt i zachowania są nieprzewidywalne i chaotyczne, chorzy mają skłonność do dziwaczności,
  • katatoniczna do objawów można zaliczyć stany osłupienia lub pobudzenia katatonicznego pacjent nagle traci kontakt z otoczeniem, pozostaje w bezruchu. Taki stan może szybko przejść w silne pobudzenie psychoruchowe,
  • prosta chorzy nie doświadczają omamów i urojeń, lecz wycofują się życia społecznego, porzucają swoje pasje,
  • rezydualna w tym typie ostre objawy występowały w przeszłości (co najmniej jeden epizod choroby), jednak obecnie nastąpiła częściowa remisja,
  • niezróżnicowana trudno wyróżnić przewagę określonych objawów.

Objawy schizofrenii

Objawy schizofrenii możemy podzielić na trzy kategorie pozytywne (wytwórcze), negatywne oraz poznawcze. Do pierwszych z nich należą urojenia i halucynacje (omamy). Urojenia polegają na fałszywych przekonaniach, błędnych sądach oraz zakłamywaniu rzeczywistości, pomimo dowodów świadczących o jej nieprawdziwości. Chory często jest przekonany o byciu podsłuchiwanym przez kosmitów lub twierdzi, że dana osoba chce go otruć. Halucynacje to z kolei nieprawdziwe doznania zmysłowe, spowodowane zaburzeniem funkcji poznawczej organizmu, czyli obrazy, dźwięki, smaki, zapachy, doznania czuciowe. Objawy negatywne towarzyszące schizofrenii charakteryzują się spadkiem aktywności, utratą zainteresowania codziennymi rzeczami, które chory dotychczas wykonywał. Komunikacja z rodziną i znajomymi nastręcza coraz większych trudności, wszelkie gesty i mimika stają się upośledzone. Bardzo często prowadzi to do załamania dotychczasowego życia przerwania pracy, nauki czy rezygnacji z życiowych planów. Schizofrenik cierpi również na objawy poznawcze, które charakteryzują się upośledzoną umiejętnością skupienia uwagi oraz kłopotami z pamięcią i koncentracją. Szybko zapomina co robił kilka chwil temu, z głowy wylatują mu dopiero co usłyszane zdania i wypowiedziane słowa. Osoba chora na schizofrenię często wykazuje się zachowaniami nieadekwatnymi do danej sytuacji śmieje się w sytuacjach poważnych i smutnych lub odwrotnie. Gdy objawy są mocno nasilone, pomocy należy szukać w gabinecie terapeutycznym.

Przyczyny schizofrenii

Mimo wciąż trwających badań nadal nie udało się ustalić jednoznacznych przyczyn schizofrenii, jednak wiadomo, że na jej rozwój wpływ ma kombinacja wielu czynników, takich jak:

• czynniki biologiczne należą do nich choroby somatyczne, wśród nich wymienia się również problemy z ciążą, komplikacje podczas porodu, które doprowadziły do niedotlenienia określonych obszarów mózgu,
  • psychologiczne życie w ciągłym stresie, nadmierne obciążenie psychiczne,
  • zażywanie narkotyków – w szczególności THC,
  • społeczne choroba może wykształcić się na skutek traumatycznych przeżyć doświadczonych w dzieciństwie i w późniejszym życiu,
  • środowiskowe na rozwój schizofrenii duży wpływ ma dorastanie w rodzinie dysfunkcyjnej, prześladowanie ze strony innych,

Pewne również to, że większe prawdopodobieństwo zachorowania na schizofrenię mają osoby, które w najbliższej rodzinie posiadają osobę chorą. Jednak czynniki genetyczne są wciąż przedmiotem badań.

Leczenie schizofrenii w Centrum Psychiatrii i Psychoterapii ketamineclinic.pl

Przed przystąpieniem do leczenia pacjent otrzymuje pełną informację na temat stosowanych metod oraz ich przebiegu. Ważne jest, by nie bać się pierwszej wizyty. Leczenie schizofrenii w naszym Centrum ma charakter kompleksowy. W zależności od stopnia nasilenia objawów obejmuje farmakoterapię, psychoterapię oraz psychoedukację i wsparcie rodzin.

• Farmakoterapia to podstawowy i najszybszy sposób leczenia schizofrenii. Odpowiednio dobrane leki pomagają przywrócić równowagę chemiczną w mózgu oraz zmniejszyć występowanie omamów i urojeń.
  • Psychoterapia w znacznym stopniu poprawia funkcjonowanie chorego w społeczeństwie, który po przebytych atakach często ma problemy z powróceniem do normalnej egzystencji. W naszym Centrum dbamy, by była ona przystosowana do indywidualnych problemów pacjenta.
  • Psychoedukacja celem psychoedukacji jest przekazanie istotnych informacji pacjentowi oraz wsparcie jego najbliższych, którzy również powinni szukać dla siebie pomocy w zrozumieniu i uzyskaniu wskazówek, w jaki sposób pomagać osobie chorej.

Obecnie całkowite wyleczenie z choroby nie jest możliwe. Jednak pamiętaj, że schizofrenia to nie wyrok. Dzięki odpowiedniej terapii możesz w pełni funkcjonować i cieszyć się życiem. Z kolei nieleczona choroba sprawia, że przykre objawy stają się integralną częścią codzienności i negatywnie wpływają na jakość życia.

Leczenie schizofrenii u specjalistów