Nasi specjaliści czekają, aby Ci pomóc w leczeniu zaburzeń osobowości typu borderline

Zaburzenie osobowości typu Borderline charakteryzuje się złożonością występujących objawów. Jeśli podejrzewasz u siebie lub bliskiej osoby zaburzenie osobowości typu borderline, warto poszukać pomocy – wizyta w gabinecie terapeutycznym, u specjalisty, i odpowiednie leczenie są w stanie znacząco poprawić stan pacjenta i umożliwić mu stworzenie satysfakcjonującej sytuacji życiowej pozbawionej autodestrukcyjnych zachowań. Pamiętaj, że tylko psychiatra lub psychoterapeuta dysponuje odpowiednimi środkami, by zweryfikować i postawić diagnozę osobowości chwiejnej emocjonalnie.

W Centrum Psychiatrii i Psychoterapii ketamineclinic.pl zajmujemy się diagnostyką i leczeniem zaburzeń osobowości chwiejnej emocjonalnie, w tym typu borderline. Oferujemy konsultacje psychiatryczne, a także wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne.

Krystian Kędziora - ZnanyLekarz.pl
Robert Baron - ZnanyLekarz.pl
Monika Górniak-Ciosek - ZnanyLekarz.pl

Borderline – czym jest?

Na wstępie warto podkreślić, że borderline nie jest chorobą to zaburzenie osobowości, które ma wpływ na całokształt człowieka i jego możliwości funkcjonowania w codziennej rzeczywistości. Charakteryzuje się zniekształconym postrzeganiem własnej osoby, jak i również nieadekwatną interpretacją zachowań społecznych. Nazywane jest również osobowością z pogranicza. Kiedyś funkcjonowała teoria, że borderline dotyczy głównie kobiet. Natomiast dziś wiadomo, że osobowość ta występuje z podobną częstością  u obu płci.

Przyczyny osobowości typu borderline

Przyczyny osobowości typu borderline nie są do końca poznane i wyjaśnione. Jako potencjalne czynniki mogące wpływać na rozwój zaburzenia uznaje się wpływy rodzinne i środowiskowe. Należą do nich przede wszystkim traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa i okresu dojrzewania, takie jak: śmierć bliskiej osoby, opuszczenie przez jednego z rodziców, przemoc psychiczna, fizyczna oraz wykorzystywanie seksualne. Często pojawia się historia funkcjonowania z bliskimi w zatartych granicach. Na wykształcenie się osobowości borderline ogromny wpływ ma również brak okazywanych uczuć przez rodziców w okresie dzieciństwa lub nadmierny krytycyzm ze strony bliskich osób. Brak poczucia bezpieczeństwa kształtuje silny lęk przed porzuceniem oraz chwiejność emocjonalną. Badania pokazują, że ludzie z zaburzeniami osobowości typu borderline mogą mieć także strukturalne i funkcjonalne zmiany w mózgu, szczególnie w obrębie obszarów kontrolujących impulsy i regulację emocjonalną. Nie jest pewne, czy powyższe zmiany są czynnikami ryzyka, czy też są spowodowane przebiegiem zaburzenia.

Z borderline mogą także współwystępować wszystkie inne jednostki psychiatryczne, ale najczęściej:

• zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia nastroju (depresja i choroba afektywna dwubiegunowa),
  • zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja),
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsywne,
  • uzależnienia (od alkoholu czy substancji psychoaktywnych).

Co więcej, wiele cech osobowości tego typu jest wspólnych dla osób DDA (dorosłych dzieci alkoholików), a także cierpiących na zaburzenia stresowe pourazowe (PTSD).

Objawy zaburzenia osobowości z pogranicza

Osoby cierpiące na pograniczne zaburzenia osobowości stale odczuwają więcej negatywnych emocji niż tych pozytywnych. Niepokój, euforia, lęk, gniew, wstyd i znudzenie to mieszanka emocjonalna, która towarzyszy im na co dzień. Do charakterystycznych objawów borderline należą:

• impulsywne i niebezpieczne zachowania – spontaniczne wydatki, ryzykowne zachowania seksualne, nadużywanie substancji psychoaktywnych itp.,
  • zniekształcony obraz własnej osoby,
  • intensywne i bardzo zmienne nastroje, trwające od kilku godzin do kilku dni,
  • nieuzasadniona wewnętrzna pustka i niepokój, przewaga negatywnych uczuć,
  • odsuwanie się od osób życzliwych,
  • zaburzone poczucie własnej wartości,
  • paniczny lęk przed porzuceniem, zazdrość, zaborczość,
  • wchodzenie w niestabilne związki,
  • brak umiejętności utrzymania stałego zatrudnienia,
  • nadmierna idealizacja bądź demonizacja danej osoby,
  • działania samobójcze, samookaleczające bądź groźby i szantaże.

Nie każda osoba z zaburzeniami osobowości z pogranicza doświadcza każdego z wyżej wymienionych symptomów. Objawy mogą być wywoływane przez pozornie zwyczajne zdarzenia. Dla przykładu osoby z borderline mogą wpadać w rozpacz lub gniew, gdy bliska osoba wyjeżdża na kilka dni lub nie odzywa się do nich, ponieważ jest zajęta pracą.

Leczenie borderline

W przypadku osobowości borderline niezbędna jest psychoterapia długoterminowa. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że leczenie wymaga cierpliwości i zaangażowania ze strony pacjenta. Cele terapii skupiają się przede wszystkim na psychoedukacji, budowaniu świadomości swoich emocji, radzeniu sobie z objawami (złością, impulsywnością), a także na nauce budowania stabilnych relacji z ludźmi oraz samym sobą. To proces trudny i wymagający, jednak możliwy do wykonania i bardzo często kończący się sukcesem. Za najlepiej rokujące nurty psychoterapii osób z zaburzeniami osobowości typu borderline uznaje się psychoterapię poznawczo-behawioralną oraz psychodynamiczną. Leczenie farmakologiczne najlepiej wdrażać przy współistnieniu zaburzeń nastroju, nasilonych przejawów lęku oraz objawów psychotycznych. Nie ma dowodów naukowych sugerujących skuteczność konkretnych leków, farmakoterapia, aczkolwiek najczęściej potrzebna, ma charakter objawowy.

Leczenie borderline u specjalistów