Depresja jest poważną chorobą, której objawy mają charakter psychiczny i fizjologiczny. Jej objawy cechują się tendencją do nawracania i z czasem ulegają nasileniu, dlatego wymaga kompleksowego leczenia i specjalistycznego wsparcia. Poznaj objawy depresji i dowiedz się, kiedy nie warto zwlekać i zasięgnąć porady specjalisty.

Objawy depresji

Objawy depresji mogą u każdego pacjenta być nieco inne. Do najbardziej charakterystycznych z nich należą:

• stopniowa utrata radości z życia i odczuwania przyjemności (anhedonia) z rzeczy, które jeszcze do niedawna były źródłem radości,
  • pesymistyczna ocena własnej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości,
  • utrata poczucia własnej wartości, przeświadczenie o byciu bezwartościowym i niepotrzebnym,
  • ograniczenie aktywności życiowej stopniowa utrata zainteresowań, trudności w podejmowaniu codziennych czynności (np. niemożność wstania z łóżka, wzięcia prysznica itp.),
  • zaburzenia snu trudności w zasypianiu i utrzymaniu snu,
  • spadek popędu seksualnego (libido),
  • utrata apetytu lub nadmierne objadanie się,
  • dolegliwości somatyczne bóle głowy, brzucha i klatki piersiowej, wzmożona męczliwość,
  • pogorszenie funkcji poznawczych niezdolność skupienia uwagi i wytrwania przy czynnościach wymagających wysiłku intelektualnego. W zaawansowanej nieleczonej chorobie dochodzi do tzw. otępienia depresyjnego, czyli pogorszenia świeżej pamięci  przypominania sobie niedawnych rozmów czy faktów z życia.

Powyższe objawy nie muszą występować razem. Zgromadzenie nawet kilku tych cech w odpowiednim nasileniu wystarcza do rozpoznania depresji. Pierwszym etapem w drodze do zdrowienia jest diagnoza depresji. Wiele osób próbuje zdiagnozować się samodzielnie lub długo zwleka z wizytą u specjalisty. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ każdy dzień nieleczonej choroby sieje ogromne spustoszenie w psychice, powodując jeszcze większe poczucie beznadziei i braku sensu życia. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że depresję można skutecznie leczyć.

Dlaczego warto szukać pomocy u psychiatry?

Psychiatra jest specjalistą, który na podstawie wywiadu i badania psychiatrycznego jest w stanie postawić prawidłową diagnozę depresji. Ponadto dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu potrafi uwzględnić inne podtypy zespołów depresyjnych, takich jak między innymi: depresja poporodowa, depresja maskowana, depresja sezonowa, atypowa itd. Granice pomiędzy tymi kategoriami nie zawsze są charakterystyczne, dlatego istotne jest holistyczne podejście. Konsultacja psychiatryczna opiera się na rozmowie z psychiatrą, podczas której pacjent ma możliwość opowiedzieć lekarzowi o niepokojących dolegliwościach, myślach i emocjach. W zamian otrzyma specjalistyczne wsparcie, pomoc i zindywidualizowane leczenie.

Jeśli dostrzegasz u siebie objawy depresji, nie oczekuj na moment, gdy zły nastrój minie a radość życia powróci. Gra na zwłokę może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego, wykluczając Cię z życia zawodowego i towarzyskiego. Zgłoś się na konsultację psychiatryczną do KetamineClinic.pl, gdzie czekają na Ciebie najwyższej klasy specjaliści.